اقدام های روان شناس در طول فعالیت حرفه ای خود

گاهی احتمالا با خود بیندیشید که یک روان شناس برای موفقیت در مسیر شغلی خود، فقط و فقط نیازمند علم روان شناسی است.

اما باید بگویم: خیر. چنین باوری از پایه غلط است. یک روان شناس علاوه بر علم و تجربه نیازمند ابزارهای دیگریست که شامل موارد زیر می شود:

 

فعالیت زیر نظر یک استاد معتبر و دانش آموخته 

این مسئله در خصوص روان شناسان تازه کاری بکار می رود که نیازمند آموزش مداوم تحت نظارت فردی متخصص هستند. هر چند اگر فعالیت حرفه ای خود را شرو ع کرده اید، حتما مواردی که در مراجعین نیاز به بررسی و کنکاش بیشتر دارد، حتما هر چند وقت یک بار با استاد یا مربی این حوزه مسئله را مطرح و درخواست راهکار کنید.

به یاد داشته باشید هیچ وقت در حوزه کاری تان به عنوان یک روانشناس، تنهایی در همه امور پیش نروید. هر جایی نیاز به کمک داشتید کمک دریافت کنید.

 

مراجعه به روان شناس معتبر

احتمالا در خلال کارتان پیش آمده که خود برای رفع مشکلات و دغدغه های شخصی و کاری تان نیاز مبرم به مراجعه به یک روان شناس معتبر داشته باشید. به هیچ عنوان در این زمینه تعلل به خرج ندهید. هر چند درست ترین اقدام این است که از همان ابتدای فعالیت حرفه ای همواره تحت نظر یک روان شناسی که از شما با تجربه تر است و حکم استاد یا مربی را برای شما دارد، باشید تا با کمترین آسیب به فعالیت ادامه دهید.

ورزش و نرمش

در این مورد اصلا نیازی نیست که یک ورزشکار حرفه ای شوید. همین که بتوانید در کنار برنامه های روزانه، یک ورزش سبکی انجام دهید، بار و فشار روانی ناشی از حجمه ی درد مراجعین کمتر و کمتر می شود. زیرا ورزش در بدن هورمون نشاط تولید می کند.

کوه نوردی و رفتن به طبیعت

بسیاری از محققین بر سر این موضوع به توافق رسیده اند که گوش دادن به موسیقی خام طبیعت ( صدای رودخانه، صدای پرنده ها، خش خش برگ های پاییزی، امواج دریا و حتی صدای سوختن چوب در آتش،) در درازمدت می تواند به آرامش روحی کمک کند. طبیعت را جدی بگیرید.

 مطالعه آزاد(مطالعه صرفا جهت لذت و شوق زیستن)

خیلی از مواقع ما روان شناسان فقط و فقط به عناوین کتاب های علمی چسبیده ایم و همان جایی که هستیم، جا خشک کرده ایم. در حالی که ما به عنوان یک ایرانی، ادبیات بسیار غنی و رشد یافته ای داریم که با راهنمایی گرفتن و یک گشت و گذار ساده در اینترنت به راحتی می توانیم با مترجمین خبره و نویسندگان بسیاری در حوزه های متنوع تر آشنا شویم .فقط کافیست برای این موضوع وقت گذاشت.

شرکت در جمع افراد مختلف و تعاملات اجتماعی

ما به عنوان روان شناس نیاز داریم با فرهنگ و اقلیم مردمان سرزمین مان، در جمع  افراد بیشتر آشنا شویم.

گوش کردن به پادکست های آموزشی 

گاهی باید این تصور از پیش تعیین شده و کاملا محدود کننده را دور ریخت که همه ی آدم ها باید مدرک خاصی داشته باشند و … . گاهی سخن برخی افراد آن قدر مفید است که نیاز است شنیده شود و به کار گرفته شود. درهای مغرمان را جهت یادگیری موارد بیشتر، همواره بگشاییم.

مدیتیشن کردن 

مراقبه یا مدیتیشن و تمرینات تنفسی از مواردی هستند که در این دنیای پر هیاهو، همیشه به داد یک روان شناس می رسد.

ماساژ درمانی

این مورد هم به سلامت جسم و هم به سلامت روح انسان کمک می کند. در جایگاهی که منِ روان شناس ساعت ها باید پشت میز یا روی صندلی بنشینم و گوش کنم و انعکاس دهم، عضلات نیاز به ماساژ دارند. لطفا جدی بگیریم.

رسیدگی به زیبایی پوست و مو و …

این مورد هم بسیار در حیطه ی شغلی ما کمک کننده می باشد. نه تنها اعتماد به نفس از دست رفته ی احتمالی را باز می گرداند، بلکه به علت اینکه یک روان شناس باید کاریزمای خاصی در کلام، ظاهر و … داشته باشد این مورد نیز بسیار به روند کار کمک می کند.این مورد را با آرایش های غلیظ و از حد گذشته یا عمل های افراطی و وسواس گونه ی زیبایی اشتباه نگیرید. زیبایی هم اگر از حد بگذرد، ارزش خود را از دست می دهد.

 

بهاره نام یار وب‌سایت
این بار آمده ام تا ماندگار شوم...! جاودانگی بهترین است. ولو فقط با یک جمله ی ساده. آن یک جمله می شود اثر انگشت تو در دنیایت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *