امنیت شغلی چه تاثیری بر تاب آوری افراد دارد؟

تاثیر امنیت شغلی بر تاب آوری

تاب آوری و امنیت شغلی

تاب آوری مهارتی هست که همه جا برای ما کاربرد دارد. از جمله جاهایی که می توان از آن بهره مند شد، محل کار است. امروزه امنیت شغلی از چالش های اساسی شغل محسوب می شود. زمانی که شغل شما از لحاظ کسب در آمد و مسائل مالی با چالش روبرو می شود، اگر نتوانید چالش های حاضر را رفع کنید، احتمالا در زمینه تاب آوری و مقاومت در برابر سختی ها با مشکل مواجه خواهید شد.
امنیت شغلی همان طور که از نامش پیداست، در شغل هایی دیده می شود که قراردادهای کاری موقت، کوتاه مدت و فاقد هر گونه تعهد دو طرفه در آن ها به چشم می خورد. در این صورت است که ممکن است تاب آوری دراین افراد به شدت افت کند.

تعریف امنیت شغلی

در مورد امنیت شغلی تعاریف مختلفی در منابع و مقالات مختلف موجود است. امنیت شغلی یعنی فرد با اطمینان از شغل و کسب در آمدش در سازمان یا اداره ای صحبت کند و فرد بداند که تقریبا احتمال اینکه بیکار شود، از محالات است. یعنی هیچ عامل بیرونی در جهت تهدید شغل وی وجود ندارد.
تنها در این صورت می توانید با اطمینان بگویید که شما دارای امنیت بالای شغلی هستید. عوامل بیرونی مثل قراردادهای کوتاه مدت، عدم رسمیت بخشی به قراردادهای کاری، حقوق به تعویق افتاده، نبودن بیمه، و هر گونه ناملایمتی می تواند امنیت شغلی را به خطر بیندازد.

 دستاوردهای علم روان شناسی قبل از ادامه باید بگویم من(بهاره نام یار) یک روانشناس هستم و سعی می‌کنم مطالب          سایتم را بر اساس آخرین دستاوردهای روان شناسی ارائه دهم

امنیت شغلی در یک فرد شاغل منجر به موارد زیر می شود:

1.ایجاد جو آرام در فضای کاری
2.بالا رفتن کیفیت کاری کارکنان
3.بالا بردن تعامل بین کارکنان

حال اگر امنیت شغلی در سطح پایینی قرار گیرد، ممکن است افراد نتوانند آن گونه که باید از پس مشکلاات بر آیند و تاب آوری شان کاهش یابد.

اگر دوست دارید آسان تر به مهارت تاب آوری مسلط شوید لطفاً مقاله موانع تاب آوری را مطالعه فرمایید.

عواملی هستند که بر امنیت شغلی تاثیر منفی می گذارند. شامل موارد زیر می شود:

1.اخراج بدون علت و زودهنگام بقیه کارکنان
2.به تعویق افتادن حقوق و مزایا
3.عدم رضایت شغلی
4.دعوا و مشاجره بین کارکنان

هر کدام از موارد بالا می تواند در امنیت شغلی افراد تاثیر منفی بگذارد.

امنیت شغلی با رضایت از زندگی به طور کلی ارتباط دارد. هر چقدر امنیت شغلی بالاتر باشد، بر روی کیفیت زندگی فردی و رضایت از زندگی تاثیر مثبت می گذارد.

حالتی را در یک سازمان و مجموعه در نظر بگیرید که ذهن کارکنان دائم درگیر این است که احتمال دارد بیکار شوند. این موضوع می تواند استرس بالایی به افراد وارد کند. این استرس و نگرانی دائمی می تواند در بلند مدت به اضطراب های مزمن تبدیل شود.

در این حالت با افرادی روبرو هستیم که به اندازه کافی از سلامت روان برخوردار نیستند. در بلند مدت گرفتار فرسودگی شغلی می شوند و تمایل به بازنشستگی زود هنگام دارند.

گاهی در موقعیت های مختلف این امنیت شغلی دست خودتان است. ما درست با همان محدوده ای سروکار داریم که تحت کنترل شماست و می توانید تا حدی در آن تغییر ایجاد کنید. آن محدوده ای که قابلیت تغییر ندارد، را رها کنید.

امنیت شغلی منجر به چه مواردی در شما و سایر افراد می شود؟

فضای کاری آرام ایجاد می کند

تاثیر امنیت شغلی بر تاب آوری

تاثیر امنیت شغلی بر تاب آوری

زمانی که از درون به خاطر وجود امنیت شغلی احساس آرامش کنید، این آرامش می تواند تا حد زیادی به محیط اطراف نیز منتقل شود. این فضای آرام و به دور از تنش برروی عملکرد شما و همکاران تان تاثیر فوق العاده ای می گذارد.

تلاطم و پریشانی را در کارمندان کاهش می دهد

زمانی که فضای کاری تان پر از تنش و تلاطم باشد، بر روی عملکرد شما و کیفیتی که مدنظرتان است تاثیر بگذارد.اما زمانی که از شغل شما از یک امنیت متوسطی رو به بالایی برخوردار باشد و بتوانید با اطمینانی نسبی از اینکه در این شغل خواهید ماند صحبت کنید، این موضوع به طور خودکار می تواند از پریشان حالی محیط هم بکاهد.

زیرا شما عضوی از یک مجموعه هستید. در نتیجه بد حالی، استرس و فشاری که متحمل می شوید احتمال دارد بر روی بقیه افراد هم تاثیر مخرب بگذارد.

ارتباط بین کارمندان را بهبود می بخشد

اینکه شما از امنیت شغلی نسبتا خوبی برخوردار باشید، به طور خودکار بر کیفیت ارتباط تان با بقیه افراد در محل کار تاثیر می گذارد. علت این است که فشار روحی ناشی از عدم امنیت در شغل، منجر به آن نمی شود که زیرآب بقیه را بزنید تا جایگاه تان (ولو به طور موقت) حفظ شود.

در اینجا ارتباط تان بین افراد به طور خودکار خوب است. دیگر نیاز به این نیست که برای بهبود آن دو برابر تلاش کنید.

عملکرد شغلی افراد را بهبود می دهد

عملکرد شغلی افراد را بهبود می دهد

وقتی در محل کارتان از درون احساس امنیت کنید و دائم نگران از این نباشید که احتمال دارد از کار بیکار شوید، به طور خودکار بر روی عملکردتان تاثیر می گذارد. چون بخشی از حال بد تحت تاثیر محیط ناسالم و متشنج و بخشی از آن تحت تاثیر درون فرد است.

زمانی که بیرون از شما حال عمومی محیط خوب باشد و از لحاظ شغلی حس امنیت کنید، خودبخود بر روی عملکرد شغلی تان تاثیر می گذارد.

باعث تمرکز بیشتر بر روی کار می شود

زمانی که از لحاظ شغلی از امنیت کافی برخوردار باشید، فکرتان کمتر پراکنده می شود و احتمال اینکه به حقوق آخر ماه و قرارداد کاری که احتمال دارد این ماه با شما بسته نشود و … فکر کنید کمتر است. در نتیجه بیشتر بر بالا بردن کیفیت کارتان وقت و انرژی خواهید گذاشت. و تمرکزتان بیشتر می شود و در جهت مفیدتر و موثرتر قدم بر می دارید.

اگر ذهن تان مدام درگیر حواشی کاری باشد که: آیا امروز، این هفته، این ماه و… عایده ای در ازای کارم دریافت خواهم کرد یا نه، یا آن طور که باید و شاید از عملکرد من قدردانی می شود یا خیر، نمی توانید به قدر کافی متمرکز کار کنید. در نتیجه از لحاظ کیفی افت خواهید کرد.

نقطه مقابل آن افزایش تمرکز است که هر چقدر دغدغه های فکری تان کم تر شود، احتمال پرش افکار و نداشتن تمرکز در شما کاهش کی یابد.

رضایت شغلی ایجاد می کند

اینکه تحت هر شرایطی از شغل خود رضایت نسبی داشته باشید، به شدت تحت تاثیر امنیت شغلی است. اگر امنیت شغلی تان نسبتا برقرار است، تا حدودی می توانید شرایط سخت کاری را هم تحمل کنید.

زیرا از درون احتمالا این حس به شما دست نخواهدداد که: من که در این شغل ماندنی نیستم. در نتیجه از کیفیت کار کم کنم. یا برای هر شرایطی در فواصل زمانی کوتاه اعتراض کنم و… چون نیازی به اثبات خوب بودن اینجا مطرح نیست.
در حالی که این موضوع کاملا برعکس است.

رضایت شغلی یک چرخه است. شما تا زمانی که از کاری که انجام می دهید اعلام رضایت نکنید، آنقدرها درمورد کاری که انجام می دهید به پذیرش نخواهید رسید. در نتیجه حس امنیت کافی را در شغل تان تجربه نخواهید کرد. شاید بپرسید این دو چه ارتباطی می تواند با هم داشته باشد؟

بیشترین ارتباط بین این دو تاثیر کیفی بر ایجاد دغدغه های فکری شما ناشی از رضایت از شغل شماست. اگر شما همراه با فکر و خیال و فشار روانی بالا کار کنید، احتمال اینکه بر کیفیت کار تاثیر منفی بگذارد زیاد است. اگر از کیفیت بزنید، احتمال اینکه امنیت شغلی تان به خطر بیفتد زیاد است.

رضایت اقتصادی ایجاد می کند

اینجا رضایت اقتصادی یعنی: تا آخر ماه دغدغه مالی خاصی ندارم، می توانم به طور نسبی تمام خرج و مخارج را مدیریت کنم و به هیچ عنوان کسر بودجه شخصی نداشته باشم. به اصطلاح دخل و خرجم با هم جور در بیاید. این مورد نیز به طورمستقیم تحت تاثیر امنیت شغلی است.
اگر چنین حسی را در شغل فعلی تان تجربه نکرده اید یا کمتر تجربه کرده اید، احتمالا از لحاظ رضایت اقتصادی در سطح پایینی هستید.

حس تعلق خاطر به محل کار در افراد ایجاد می کند

شما به عنوان کارمند یا عضوی از یک سازمان، هر چقدر بیشتردر شغلتان( از هر لحاظ) احساس امنیت کنید، بیشتر به آن مجموعه حس تعلق خاطر خواهید کرد و رفتن از مجموعه حتی به صورت اختیاری هم برایتان سخت خواهد بود. در حالی که اگر شغل تان امنیت کافی را به شما ندهد و نتوانید در طولانی مدت آن را تجربه کنید، احتمالا کمتر حس تعلق خاطر و دلبستگی بین شما و همکاران تان ایجاد می شود.

 

  • با رعایت موارد زیر می توانید به طور شخصی امنیت شغلی را تا حد زیادی بالا نگه داشت و استرس ناشی از کاهش امنیت شغلی را به حداقل رساند.

در کار خود متخصص، سرآمد و قوی باشید

جوری کار کنید که همانند یک متخصص با شما رفتار کنند. این موضوع اهمیت دارد که با رفتن تان به دلیل اینکه نتوانند جایگزین مناسبی برای تان پیدا کنند، مخالفت شود. این یک امتیاز مثبت محسوب می شود. پس هر چقدر کوشش کنید متخصص تر شوید به نفع خود و شغل تان عمل کردید.

بر روی خود ارزشمندی تان بیشتر کارکنید

هر چقدر بیشتر بر روی عزت نفس و از درون احساس ارزشمندی بیشتری کنید، بهتر و با کیفیت تر کار خواهید کرد. حس ارزشمندی را در خود تقویت کنید.

سلامت روان تان را در اولویت قرار دهید

ناامنی شغلی

عوامل موثر بر امنیت شغلی

همیشه سلامت روان رکن اصلی و اساسی در کار است. در بسیاری از مواقع حواستان نیست که چگونه سلامت روان تان در محل کار در بلند مدت آسیب میبیند. در مورد نشانه های آسیب به سلامت روان در مقالات بعدی اشاره خواهم کرد.

در تلاش باشید به اهداف سازمانی نزدیک شوید
همان طور که در موارد بالا اشاره شد، برای یافتن امنیت شغلی لازم است که در حیطه کاری خود تخصص لازم را کسب نمایید. هر چقدر بتوانید در حیطه ی فعالیت خود به تخصص و سرآمدی دست یابید، به اهداف آن مجموعه و سازمان نزدیک تر خواهید شد.

مهارت ارتباط موثر را فرا بگیرید

یادگیری مهارت ارتباط موثر با سایر همکاران در محل کار از ارکان مهم و اساسی محسوب می شود. در مورد برقراری ارتباط با همکاران همواره جانب تعادل را پیش بگیرید. نه آن قدر صمیمی و گرم شوید که خلاف عقاید و اولویت های تان باشد نه انقدر تفریط که حالت منزوی به خود بگیرید و با هیچ کس ارتباطی نداشته باشید.

همیشه رعایت جانب تعادل بهترین نسخه در روابط بین فردی محسوب می شود. تعادل نسخه ای است که در روابط بین فردی از جمله بین همکاران کاربرد زیادی دارد. پس قدم های تان رادرارتباط با همکاران آهسته و پیوسته بردارید تا در آینده کمتر آسیب ببینید.

پس انداز کنید

به خاطر اقتصاد پر از مشکل و ایراد در این مملکت، شاید مطرح کردن این مورد کمی مضحک به نظر برسد. اما شما با حداقل ها هم باید یاد بگیرید بودجه بندی کنید.

باید یادبگیرید برای تک تک ابعاد زندگی هزینه کنید و برای آن ها وقت بگذارید. این مورد هم نیازمند یادگیری مهارت های تقسیم بودجه های شخصی است که می توانید از منابع معتبر و آوزش های مختلف بهره مند شوید. یکی از آموزش هایی که در این زمینه دیدم بسیار کاربردی، ساده و قابل فهم است، چالش پولاتو در سایت بیشتر از یک محمدپیام بهرام پور است.

یک یا دو مهارت اضافه یاد بگیرید

اصلا لزومی ندارد حتما روی یک مهارت تخصصی به طور کامل و تنها تمرکز کنید. اگر دیدید که امنیتشغلی تان به هر دلیلی تحت خطر است، حتما تلاش کنیدسایر مهارت ها را به سبد مهارتی تان اضافه کنید. درست است که در حیطه کسب و کار، در بیشتر موارد تاکید بر آن است که یک تخصص و یک حیطه خاص را تا انتها دنبال کنید. در بیشتر مواقع هم درست است.

اما زمانی که محیط های کاری افراد را با خطر بیکاری مواجه می کنند، عقل حکم می کند که هوشمندانه عمل کنید.

درباره تاب آوری و امنیت شغلی

همان طور که در مقالات قبلی تاب آوری اشاره شد، تاب آوری به معنای تحمل سختی ها و ادوباره از جا برخاستن است.
امنیت شغلی تاثیر بسیار زیادی بر روی تاب اوری افراد می گذارد. امنیت شغلی از عموال مهم در بالا بردن تاب اروی شغلی افراد محسوب می شود.

افراد تاب آور به دنبال شیوه های خلاقانه تری نسبت به بقیه برای حل مشکلات شان هستند. از هر فرصت و موقعیتی در جهت رشد خود استفاده می کنند. به همین خاطر هیچ وقت احساس نمی کنند در زندگی کم آورده اند. بلاخره یک راهی از میان انبوهی از مشکلات و دغدغه ها می یابند. این باعث می شود هیچ وقت خود را محکوم به شکست ندانند.

حس محکوم به شکست بودن، حس بازندگی و اینکه از من در جهت رشد و تغییر کاری بر نمی آید، به خودی خود افراد را در تحمل سختی ها ضعیف تر می کند.

مسلم است که احساس ضعف در هر زمینه ای بر احساس تاب آوری و اینکه من می توانم از پس مشکلات بر بیایم، تاثیر بسیار مخربی می گذارد. حال آنکه اگر مسئله نبود تاب آوری بر شغل شما هم اثر بگذارد، احتمالا حس امنیت را از شغل شما خواهد گرفت.

علت این است که در اثر تاب آوری پایین، وظایف محول شده را از قبل بی کیفیت تر ارائه می دهید. در نتیجه به طور غیر مستقیم بر روی امنیت شغلی به دلیل ارائه کار ضعیف تاثیر می گذارد.

در آخر به این نکته اشاره خواهیم کرد، به یاد داشته باشید اگر به هر دلیلی در زمینه تاب آوری و تحمل و رفع حداکثری مشکلات و سختی ها با مشکل مواجه شدید، به سادگی از کنار ان عبور نکنید. شاید این موضوع به ظاهر ساده بر کیفیت کار و در نهایت امنیت شغلی تان تاثیرهای جبران ناپذیری بگذارد.

بهاره نام یار وب‌سایت
این بار آمده ام تا ماندگار شوم...! جاودانگی بهترین است. ولو فقط با یک جمله ی ساده. آن یک جمله می شود اثر انگشت تو در دنیایت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *