6 زمینه ای که افراد با اعتماد به نفس ضعیف در آن آسیب می بینند

من بهاره نام یار، روان شناس بالینی، در این مقاله قصد دارم در مورد ویژگی افراد فاقد اعتماد به نفس و اینکه ممکن است کجای مسیر زندگی آسیب ببینند، صحبت کنم. همراه من باشید.

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، احتمال اینکه در حوزه های مختلف زندگی دچار آسیب شوند، به مراتب از افراد دارای اعتماد به نفس بیشتر است.

فردی که اعتماد به نفس کمی دارد، ممکن است در موارد زیر آسیب ببیند:

روابط اجتماعی

 فرد ممکن است دچار مشکلات در برقراری و حفظ روابط اجتماعی شود. او ممکن است از شرکت در گروه‌ها یا جمعیت‌ها خودداری کند. بنابراین، احساس تنهایی شدیدی را به خاطر عدم حضور در محافل اجتماعی تجربه می کند.

این حس تنهایی هم به نوعی به عدم اعتماد به نفس او دامن می زند. به طور کلی فرد با این مورد وارد یک دور باطل می شود. هر چقدر کمتر در محافل اجتماعی ظاهر شود، بیشتر دچار کمبود اعتماد به نفس می شود. از طرفی هر چقدر فردی باشد که از درون احساس کمبود اعتماد به نفس کند، کمتر در اجتماع ظاهر می شود.

عملکرد تحصیلی یا شغلی

کمبود اعتماد به نفس می‌تواند توانایی فرد در عملکرد تحصیلی یا شغلی را تحت تاثیر قرار دهد. او ممکن است از انجام وظایف جدید یا چالش‌های مرتبط با شغل خود خودداری کند.

انجام اهداف

 فرد ممکن است در تعیین و دنبال کردن اهداف شخصی خود، سختی زیادی داشته باشد. کمبود اعتماد به نفس می‌تواند باعث شکست در تلاش برای دستیابی به اهداف شخصی شود.

معمولا فردی که فاقد اعتماد به نفس است یا از اعتماد به نفس ضعیفی برخوردار است، از شکست خوردن ترس و واهمه ی زیادی دارد. بنابراین اصلا سمت مقصد و مقصود نمی رود تا مبادا خطا کند و دوباره افت و سرکوب اعتماد به نفس را تجربه کند.

سلامت روانی و جسمی

 کمبود اعتماد به نفس می‌تواند باعث کاهش سلامت روانی و جسمی شود. فرد ممکن است از انجام فعالیت‌های جسمانی خودداری کند و در نتیجه، سلامت جسمی خود را تحت تاثیر قرار دهد.اعتماد به نفس بر سلامت جسم  و سلامت جسمی بر  اعتماد به نفس تاثیر می گذارد.

کمبود اعتماد به نفس می‌تواند باعث ایجاد مشکلات روان‌شناختی مانند افسردگی، اضطراب، استرس و اضطراب اجتماعی شود.

 شخصی که کمبود اعتماد به نفس دارد، احتمالا احساس خودکم بینی فراوانی را در خود احساس می کند. احساس پوچی، عملکرد ضعیف، اضطراب عملکرد و کمال گرایی، درگیری ذهنی مستمر با یک سری از استانداردهایی است که از دنیای بیرون بر فرد تحمیل شده است، احتمالا با قرارگیری در کنار هم منجر به اختلالات روانی می شود. اختلالاتی که افت و کاهش اعتماد به نفس را نیز به همراه دارد.

انتخاب‌های زندگی

کمبود اعتماد به نفس می‌تواند باعث شود فرد در انتخاب‌های زندگی خود محدود شود و از فرصت‌های جدید و موفقیت‌ های بزرگ دست بکشد. به طوری که فردی که اعتماد به نفس پایینی دارد، معمولا از اقدامات بزرگ و به سرانجام رساندن آن ها، ناتوان است. بنابراین ترجیح می دهد اصلا سمت انتخاب ها نرود و برایشان کاری نکند تا اینکه بخواهد برود و شکست بخورد.

خودسرزنش گری

 فرد ممکن است به خودسرزنش گری مبتلا شود و از توانایی‌ها و استعدادهای خود غفلت کند. این می‌تواند باعث از دست دادن فرصت‌های مهم و توانایی‌های بزرگ شود. به طور کلی، کمبود اعتماد به نفس می‌تواند تمام جوانب زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و باعث محدودیت‌ها و مشکلات متعددی شود.

از طرفی فردی که کمال گرایی افراطی دارد، به نوعی برای خود استانداردهای غیر قابل دسترسی را تعریف می کند. این در حالی است که رسیدن به اهداف خوشحالش نمی کند. مدام با خود دچار چالش است و خودش را به خاطر نرسیدن به سطح مطلوب و استانداردی که مدنظرش است سرزنش می کند.

همین خودسرزنش گری نیز به خودی خود منجر به کاهش اعتماد به نفس می شود. در اینجا هم یک چرخه باطل و تکرار شونده ای در حال رخ دادن است. زمانی که فرد با ضعف اعتماد به نفس در عملکرد خود روبرو می شود، احتمال ایینکه خود را به طور مکرر سرزنش کند زیاد است.

در آخر

اگر جزء افرادی هستید که از اعتماد به نفس ضعیفی برخوردارید، باید در ایجاد یا افزایش میزان آن تلاش کنید. ابتدای مسیر در بالا بردن توانمندی های خود تلاش کنید. خود را با افراد دیگر مقایسه نکنید. روابط بین فردی تان را اصلاح کنید. امروزتان را با دیروز خود مقایسه کنید. هر فردی مسیر موفقیت خود را به تنهایی طی می کند. بنابراین برای رسیدن به قله های موفقیت نگاه تان به مسیر خود و پله های پیموده ی خود باشد.

در این زمینه می توانید کمک تخصصی روان شناسی از روان درمانگر دریافت کنید

بهاره نام یار وب‌سایت
این بار آمده ام تا ماندگار شوم...! جاودانگی بهترین است. ولو فقط با یک جمله ی ساده. آن یک جمله می شود اثر انگشت تو در دنیایت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *