آداب نیمرو پزی

خیلی ها می گویند نیمرو پزی من، به نسبت سایرین تعریف کردنی است. به گمانم به خاطر این است که  برای یک نیمرو درست کردن، به اندازه ی یک خورشت فسنجان یا قیمه و ته چین سخت و چالشی مراقبت می کنم.

برای درست کردن یک نیم روی درست حسابی یک ماهیتابه ی تفلون یا آلمینیومی( جنسش فرق نمی کند)، لازم است. مهم ترین گزینه، روغن آن است که اگر یک روز، رژیم های سخت و نفس گیر را کنار زده و دل به دریا بزنید، حتما باید روغن حیوانی باشد تا درست حق مطلب ادا شود. یک قاشق کوچک برای هر نفر کافی است. داخل ماهیتابه ریخته و شعله گاز را روشن می نماییم. البته بر همگان واضح است که اگر شعله، شعله ی آتش باشد، که طعم بهشت می گیرد. امّا، ما فعلاً بر همان گاز چند شعله ی خانگی بسنده می کنیم. روغن حیوانی یا کره ی آب شده جوری است که زیاد هم نباید مثل باقی روغن ها، داغ شود. چون رو به جلز ولز شدن می رود. برای همین از لحاظ داغی، اگر بینابین باشد کافیست. وقتی روغن کمی داغ شد، همزمان که صدای جلز ولز روغن بلند شد، تخم مرغ ها را به تعداد مورد نظر، داخل ماهیتابه، شکانده و صبر می کنیم تا کمی رنگ سفیده اش تغییر کند.

این نشانه ی خوبی است. برای اینکه بفهمید سفیده در حال پختن است، به اندازه ی دَه ثانیه صبر کنید. بعد شروع کنید با ظرافتِ هر چه تمام تر، در حالی که شعله ی گاز را کم کرده اید، زرده را پخش کنید تا کاملا پخته شود. سفیده را هم جاهای خالی ظرف پخش کنید تا پخته شود. شاید این به این قسمت که رسیدیم، صدای طرفداران نیم رو در بیاید که این دیگر نیمرو نیست.

باید بگویم این قسمت دیگر کاملا سلیقه ای است. امّا من به این علت که به سلامت خودم و اطرافیانم اهمیت قائلم، ترجیح می دهم سفیده و زرده کاملا پخته شود. بنابراین با ظرافت کامل کمی در سطح ماهیتابه آن را پخش می کنم.

دقت کنید که سفیده و زرده را به هیچ وجه با هم مخلوط نمی کنم. یعنی با وجود پخش شدن در سطح ماهیتابه، اما مرز بین سفیده و زرده کاملا مشخص است. این است که مرا در پختن این قلم از غذا از بقیه جدا می کند. بعد از چهار الی پنج دقیقه ماندن بر روی شعله ی کم، درست زمانی که از پختن کامل تخم مرغ مطمئن شدید، زیر شعله را خاموش کنید و با سنگک هایی که از قبل از نانوایی تهیه کردید، با تاکید فراوان بر اینکه حتما دو رو کنجدی باشد، تکه تکه کرده و در سفره بچینید.

بعد هم ماهیتابه را از محتویاتش درون ظرف خالی کرده و کنارش را با خیار شور و متعلقات این چنینی تزیین و نوش جان کنید.

بهاره نام یار وب‌سایت
این بار آمده ام تا ماندگار شوم...! جاودانگی بهترین است. ولو فقط با یک جمله ی ساده. آن یک جمله می شود اثر انگشت تو در دنیایت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *