فرسودگی شغلی در زنان خانه دار چگونه است؟

زنان خانه دار از آن دسته از افرادی هستند که ممکن است بیش از سایرین در معرض فرسودگی شغلی قرار بگیرند. این در حالی است که هنوز که هنوز است، خانه داری در جامعه ی کنونی ما به عنوان شغل رسمی شناخته نمی شود. ما با برخی مردم هنوز مشکل فرهنگ سازی و جا انداختن برخی مفاهیم را داریم که اتفاقا خانه داری از آن شغل هایی است که چون درآمد رسمی برایش در نظر گرفته نمی شود و تمام وقت است، بیشتر در معرض فرسودگی شغلی قرار دارد. در ادامه به مواردی که در زنان خانه دار بیشتر از بقیه دیده می شود اشاره می کنم که در بلند مدت منجر به فرسودگی شغلی در آن ها می شود.

 

زندگی نامتعادل

تست چرخه ی زندگی به فهم اینکه تا چه حد زندگی متعادلی دارید، کمک می کند. این تست به شما این کمک را می کند تا با این موضوع مواجه شوید که تا چه اندازه چرخ زندگی شما از تعادل خارج و از مسیر منحرف شده است. اگر چنین اتفاقی برای شما رخ داده باشد، احتمالا بیش از حد معمول درگیر کار و وظایف محوله شده اید و از باقی مسائل مربوط به زندگی مثل تفریح، خودمراقبتی، ورزش و تندرستی و تغذیه سالم، غافل شده اید.

هر چقدر شما به عنوان یک فرد خانه دار، تلاش کنید تا زندگی متعادل تری را تجربه کنید، می توان انتظار داشت که کم تر دچار فرسودگی شغلی شوید. در غیر این صورت، هر چه کم تعادل تر باشید، در بلند مدت دچار فرسودگی شغلی می شوید

 

پرداختن به امور منزل بدون قدردانی

احتمالا به عنوان یک خانم خانه دار، این مورد را تجربه کرده اید که زحماتتان نادیده گرفته شده یا قدردانی نشده است.

در اینکه خانه داری، یک شغل بدون پاداش و قدردانی و دشوار است، شکی نیست. اعضای خانواده در این زمینه باید بیشتر تلاش کنند تا در خانم خانه، کمتر چنین حسی ایجاد شود. اعضای خانواده بخصوص همسر باید تا جای ممکن از خانم در منزل تشکر و قدردانی کند و این موضوع را بین بچه ها نیز بیش تر جا بیندازد تا فرهنگ تشکر کردن در خانواده  به یک رفتار معمول تبدیل شود. همواره با مشارکت، قبول مسئولیت ها و کمک رسانی درامور منزل از طرف فرزند و همسرتان، بار مسئولیتی خانم خانه دار را سبک تر می کند.

شما به عنوان یک خانم خانه دار، باید در این میان به فکر افزایش کیفیت زندگی، و پرداختن به اموری از قبیل تفریح، روابط بین فردی مناسب( معاشرت با گروه دوستان، اقوام و…) ، ورزش، شرکت در اجتماعات مختلف برای تلطیف امور روانی( مانند گروه های آموزشی-فرهنگی)، همزمان با انجام امور منزل باشید.

هر چقدر گام به گام، با برداشتن قدم های کوچک سعی کنید که با پرداختن به امور دیگر در سبک زندگی خود، تغیرر ایجاد کنید، می توانید انتظار داشته باشید که فرسودگی شغلی کمتر در شما ایجاد شود.

ایثارگری افراطی

اگر از آن دسته از افراد خانه دار هستید که نیاز و خواسته دیگران همیشه بر نیاز خودتان اولویت داشته و همیشه در حال از خودگذشتگی افراطی بوده اید، می توان حدس زد در بلند مدت ، تنها به دلیل عدم جبران نیازها و خواسته های شما از سمت اطرافیان، دچار خشم فروخورده، عصبانیت و احساس پوچی و بی فایده گی شوید. این احساسات و هیجانات منفی می تواند در بلند مدت باعث فرسودگی شغلی در شما شود.

در آخر: به عنوان یک خانه دار همیشه در نظر داشته باشید اول ایمنی و بعد کار. شما اگر روح تان، همیشه تشنه ی نشاط، آرامش، سلامتی باشد، هرگز نمی توانید از جسم و روان تان انتظار داشته باشید که بهترین ها را برای تان رقم بزند.

 

بهاره نام یار وب‌سایت
این بار آمده ام تا ماندگار شوم...! جاودانگی بهترین است. ولو فقط با یک جمله ی ساده. آن یک جمله می شود اثر انگشت تو در دنیایت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *