استرس شغلی چگونه در افراد ایجاد می شود؟

استرس شغلی، فشار عصبی و روانی است که در اثر شغل و عوامل محیطی موجود در کار ایجاد می شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که نتوانید عوامل فشار عصبی در محیط کار را مدیریت کنید، می تواند در بلند مدت منجر به استرس شغلی شود. 

از جمله عواملی که منجر به ایجاد استرس شغلی در شما می­ شود، در ادامه اشاره می شود.

 

ویژگیهای شخصیتی

در این جا می توان به موضوع تیپ شخصیتی A و B اشاره مختصری کرد. نوع شخصیت A، شتاب زده، و پر جنب و جوش هستند. معمولا به خاطر پر مشغله بودنشان همیشه سرشان شلوغ بوده و اغلب وقت کم می­آورند. اغلب با سرعت حرف می زنند. با سرعت اکثر کارهایشان را انجام می دهند و افراد تندخوتری نسبت به تیپ شخصیتی B هستند.

معمولا محیطی که در آن قرار میگیرند، محیط رقابتی می دانند و دائم برای رسیدن به اهداف و امور زندگی در حال جنگیدن هستند. اغلب افراد جنگجو و ستیزه جوتری هستند.

در مقابل تیپ B کمتر برای رسیدن به اهداف شان حالت تهاجمی به خود می گیرند. زمان را در هر شرایطی مناسب با امور مربوط به کارشان تلقی می کنند. در نتیجه، همیشه برایشان وقت مناسب و کافی است. هیچ وقت عجله ای در جهت رسیدن به اهدافشان ندارند. نسبت به تیپ A افراد آرام­ تری هستند و با امور مختلف با آرامش برخورد می کنند. این نوع تیپ شخصیتی، برروی امور هیجانی کنترل زیادی دارند. معمولا می توانند در کمال آرامش کارهای خود را انجام دهند.

 

جنسیت

 طبق پژوهش های انجام شده، ثابت شده که زنان نسبت به مردان، استرس بیشتری را در محل کار تجربه می کنند. امّا مردان در مقابله با استرس از رفتارهای تهاجمی بیشتری استفاده می کنند. این تفاوتی است که در بین دو جنس وجود دارد. اینکه زنان و مردان هر کدام چگونه با مسئله استرس شغلی مقابله می کنند، تفاوت های جنسیتی است که بین مرد و زن وجود دارد. هیچ گونه برتری وجود ندارد. بیشتر سبک مقابله ای است که تفاوت دارد.

 

سبک بودن نقش

سبک بودن بیش از اندازه ی نقش فرد در محل کار، گاهی منجر به استرس در فرد می شود. گاهی توانمندی های فرد از وظایف محول شده به فرد بیشتر است. این تفاوت در برخی افراد ایجاد استرس می کند. اینکه شما به عنوان یک فرد شاغل توانمندی هایی دارید که نادیده گرفته می شود، اگر این مسئله را بی اهمیت بدانید و نادیده بگیرید، می تواند در بلند مدت در شما ایجاد استرس کند. 

 

سنگین بودن نقش

نقطه مقابل مورد قبلی، سنگین و دشوار بودن وظایف محوله است. گاهی وظایف محول شده از حد توانایی فرد، بالاتر است. این مورد به شما فشار زیادی وارد می کند. به همین علت، فرد دچار استرس شغلی می شود.

 

ناسازگاری نقش با فرد

گاهی وظایفی در محل کار بر شما محول می شود که با تیپ شخصیتی شما ( درونگرا-برونگرا، تیپ شخصیتی A و B و…) کاملا مغایر است. این تفاوت در نوع وظایف در بلند مدت، منجر به استرس شغلی در فرد می شود. علت این است که احتمال دارد تیپ شخصیتی یا ویژگی هایی که شما را با آن در محیط اطرافتان می شناسند، به طور ناخودآگاه اجازه ی انجام وظایف کاری تان را ندهد. به طور مثال اگر کار شما نیازمند حرف زدن دائم با مخاطبین باشد و شما یک فردی با تیپ شخصیتی درون گرای صرف (افراطی) باشید، دچار استرس شغلی در بلند مدت می شوید.

زیرا آن وظایفی که به شما محول می شود، از حد توان شما خارج است و برعکس. ممکن است کار شما نیازمند این باشد که ساعت ها پشت میز نشسته و با تمرکز بالا به یک کار ذهنی بپردازید. اما ویژگی و تیپ شخصیتی شما، برون گراست .در نهایت احتمالا موفقیت کافی را در شغل کسب نکرده و دچار سرخوردگی ناشی از عدم دستیابی به اهداف شغلی شوید. 

 

 

 

بهاره نام یار وب‌سایت
این بار آمده ام تا ماندگار شوم...! جاودانگی بهترین است. ولو فقط با یک جمله ی ساده. آن یک جمله می شود اثر انگشت تو در دنیایت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *