افراد دارای تاب آوری چه ویژگی هایی دارند؟

ویژگی افراد دارای تاب آوری

آیا ذهن تان درگیر این است که ویژگی های افرادی که دارای ویژگی تاب آوری در شما وجود دارد یا نه؟
آیا با افراد تاب آور مواجه شده اید؟
چه ویژگی بارزی در آنها است که آن ها را تبدیل به یک فرد تاب آور می کند؟

همان طور که در مقاله قبلی اشاره کردیم، تاب آوری یکی از مهم ترین مهارت های دنیای پر استرس و آشفته ی امروزی است.
پیش از آنکه دچار یک بحران شوید، باید توانمندتر ظاهر شوید تا بتوانید از پس بحران برآیید. افراد تاب آور باید ویژگی هایی را در خود پرورش دهند تا زمانی که دچار سختی شدند دچار درماندگی نشوند و از پس مشکلات بر بیایند.

برخی از ویژگی های افراد تاب آور در ادامه ذکر شده است.

اعتماد به نفس بالا

یادم است در دوران دانشجویی استادی داشتیم که برای تفهیم موضوع اعتماد به نفس و عزت نفس این تعریف را برایش عنوان کرد که : اعتماد به نفس هدیه ای است که پدر مادر به فرزند خود عطا می کنند و عزت نفس، همان طور که از نامش پیداست، آن اعتماد و باور شخصی است که ما به توانمندی های خود در حد مطلوب داریم. اگر تمام تعاریف تئوریک و خطی را کنار بگذاریم، بهترین تعریفی که همیشه ملکه ی ذهنم شد همین تعریف بود.

اگر به عنوان یک والد این مباحث را دنبال می کنید، به یاد داشته باشید برای افزایش تاب آوری در فرد در آینده، به طور متعادل بر روی اعتماد به نفس کودکتان کار کنید و آن را در حد مطلوب نگه دارید.
اگر والدین گره های کودکی خود را حل نکرده باشند، با همان سطح از آگاهی می خواهند بچه های خود را تربیت کنند. اشتباه رایجی که بین والدین دیده می شود، این است که ایرادات تربیتی خود را به والد دیگر( پدر یا مادر) نسبت می دهند. در حالی که در تربیت فرزندان هر دو به یک نسبت باید سهیم باشند. اگر فرد کودکی و در ادامه نوجوانی و جوانی پر اعتماد به نفسی را طی کند، به مراتب تاب آوری بیشتری خواهد داشت.

برخورداری از حمایت اجتماعی _خانوادگی بالا

حمایت اجتماعی-خانوادگی بالا بدین معناست که با وجود احتمال بروز خطا و اشتباه فرد، از اجتماع و خانواده کنار گذاشته نشود. خانواده و اجتماع برای خطای جبران پذیر افراد، باید فرصت جبران در نظر بگیرد. زیرا هیچ آدمی عاری از هیچ گونه خطایی نیست و ممکن است اشتباه کند. اگر حمایت های اجتماعی از سمت جامعه و خانواده نباشد، تاب آوری در فرد به شدت افت می کند. اگر شما در نقش والد هستید، از همان ابتدای کودکی باید فضای امن و حمایتی مناسبی برای فرزندان ایجاد کنید تا تاب آوری در آنها تقویت شود.

توانایی حل مسئله

مهارت حل مسئله جزء مهارت های ده گانه زندگی محسوب می شود. افرادی که مهارت حل مسئله ندارند، دائم در تلاش برای پاک کردن صورت مسئله هستند. در این مسیر به محض اینکه با سختی مواجه می شوند، سمت مواد مخدر و مصرف مشروبت الکلی یا پایان دادن به زندگی خود می روند. در حالی که اگر مشکلات خود را به دید مسئله نگاه کنید تا برایشان راه حل گزینی داشته و به همین راحتی جا نزنید، می شود تاب آورتر عمل کرد.
به یاد داشته باشید: هر مسئله ای راه حل خودش را دارد. پس به جای در دست گرفتن کاسه ی چه کنم، تلاش کنید راه حل های مختلف را امتحان کنید.
در مقاله ای جداگانه در آینده مفصل در مورد حل مسئله خواهم گفت.

مهارت ارتباط بین فردی

یکی دیگر از مهارت هایی که در داشتن تاب آوری و حفظ آن موثر است، یادگیری مهارت ارتباط بین فردی موثر و قوی است. مهارتی که داشتن آن از آسیب های زیادی در روابط بین فردی جلوگیری می کند. اما اگر فرد دارای مهارت برقراری ارتباط صحیح و درست نباشد، در بحران های زندگی ممکن است زودتر از بقیه جا بزند و به مراتب از تاب آوری پایین تری برخوردار خواهد بود.
به طور خلاصه، مهارت ارتباط بین فردی شامل مهارت گوش دادن و شنونده ی درست و فعال بودن، نگاه و توجه فعالانه، سخن گفتن درست و به موقع( که شامل جزییاتی از قبیل زمان گفت و گو، ژست کلامی، لحن گفتار، نوع محتوای کلامی،و…) می شود.
به یاد داشته باشید ارتباط موثر و بیان به موقع مسائلی که برای شما بوجود آمده اند، در بیشتر مواقع تاثیر به سزایی در تاب آوری، از جا برخاستن و جنگیدن با مشکلات را ایفا می کند.

جرات ورزی یا قاطعیت

جرات ورزی در جامعه امروزی مهارت کاربردی و بسیار ضروری است. اینکه بتوانید از حق خود در برابر افراد دیگر دفاع کنید، در برابر آسیب های احتمالی نه بگویید، نظر خود را به موقع، درست قبل از اینکه کار از کار گذشته باشد، به بقیه اعلام کنید، مهارت ارزشمندی است.

لازم است در این زمینه تمرین کنید و البته به خود سخت نگیرید.
جامعه از همان ابتدای کودکی، حتی در محیط مدرسه، افراد را منفعل بار می آورد تا بتواند به طور کامل بر آن مسلط شود. این سیاستی است که جا و مکان نمی شناسد. تقریبا تمامی جوامع این گونه رفتار می کنند. اما مهارت های خُردی مانند جرات ورزی نیازمند تمرین و تکرار است. لطفا از گروه های کوچک برای تمرین و بهتر شدن استفاده کنید.
به خاطر داشته باشید افرادی که جرات مندانه عمل می کنند، از تاب آوری بالاتری نسبت به بقیه برخوردارند.

مراجعه ی به موقع به مشاور و رواندرمانگر

اغلب افرادی که مهارت تاب آوری بالایی دارند، با مراجعه به موقع به مشاور و دریافت راهنمایی درست  از یک مشاور متبحر و با تجربه می توانند جلوی هر گونه آسیب احتمالی را بگیرند. مراجعه به موقع به مشاور و رواندرمانگر می تواند جلوی ضرر را به موقع بگیرد. این موضوع باعث می شود تاب آوری در فرد بالا برود و اگر با سختی مواجه شد دنبال راه حل بوه و از پا نیفتد.

بهاره نام یار وب‌سایت
این بار آمده ام تا ماندگار شوم...! جاودانگی بهترین است. ولو فقط با یک جمله ی ساده. آن یک جمله می شود اثر انگشت تو در دنیایت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *